Centrumplan, Rijksstraatweg en N233

Veranderingen in en rond Elst

Centrumplan Elst image

Op 24 juni werden in Elst op een drukbezochte avond 3 plannen gepresenteerd voor wegen in en rond Elst. Het centrale thema: verbeteren van de veiligheid. Het resultaat is wisselend.

Centrumplan Elst / Schoolstraat

Gemeente Rhenen presenteerde een Voorlopig Ontwerp voor de ontwikkeling van de Schoolstraat, met name het pleintje rond de winkels. Het ontwerp bouwt voor op een schetsontwerp uit 2023. Zie de projectpagina van de gemeente, en het ontwerp.

Het plan is een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie. De wegen worden nadrukkelijk op 30 km/u ingericht, met 4 plateau’s om de snelheid te remmen. Ook komt er een zebra naar de winkels.
Maar we hebben ook kritiek:

  • Overal zijn parkeerplaatsen voor auto’s, dwars op de rijrichting. Dat is gevaarlijk als auto’s achteruit uitrijden zonder dat ze een fietser zien aankomen.
  • Er zijn veel te weinig stallingsplekken voor fietsers, en helemaal geen voor niet-standaard fietsen. De ruimte tussen gestalde fietsen is te krap.
  • De zebra, als toegang voor fietsers en voetgangers tot de winkels, sluit niet goed aan op het trottoir. Een brede goot ligt in de weg.
  • Bizar is hoeveel publieke ruimte is opgeofferd aan parkeerplaatsen voor auto’s (66 plaatsen, 700 m2). Voor fietsen is slechts 20 m2 stallingsruimte.

Met fietsers, en ook met ouderen en minder-validen, is te weinig rekening gehouden.

We hebben de projectleider een brief gestuurd met onze opmerkingen over het voorlopig ontwerp.

Rijksstraatweg binnen Elst

Provincie Utrecht presenteerde een aantal maatregelen om de Rijksstraatweg door Elst veiliger te maken. Ze reageren daarmee op klachten van actiegroep Veilig door Elst en van de Fietsersbond.

Gezien de extreme verkeersoverlast en de gevaarlijke situatie ter plaatse zijn de maatregelen teleurstellend. De provincie beperkt zich tot vele herhalingen van de maximumsnelheid (bord 30 op het asfalt) en aanpassing van de belijning (de strepen van de fietsstrook krijgen een ribbel-effect). Argument van de provincie: het asfalt is nog te nieuw om nu al iets te veranderen. Kosten gaan hier dus voor veiligheid.

Het plan van de provincie kun je vinden je op de projectsite van de provincie.

We hebben bij de provincie een voorstel gedaan om in elk geval de wegversmalling bij de bushalte, waar je als fietser vanaf een fietspad voor 50-rijdende auto’s wordt geworpen, veiliger te maken. Zelfs met alleen belijning en borden.

N225 buiten Elst

De provincie presenteerde ook plannen voor de N225 buiten de bebouwde kom, zowel het stuk Amerongen – Elst als het stuk Elst – Rhenen.

Eindelijk: plannen waar we blij van worden.
Op beide trajecten wordt de maximumsnelheid teruggebracht naar 60 km/u mèt overal een inhaalverbod (algemeen beleid van provincie Utrecht).
Op het traject naar Rhenen worden ook verbeteringen aan het fietspad aangebracht, en wordt de snelheid beperkt met 3 plateau’s (o.a. bij de kruising met de Stokweg).

Het supersmalle fietspad bij de tabaksschuur nabij de Stokweg blijft helaas, dit is niet oplosbaar. Wel hebben we een suggestie gedaan hoe dit toch veiliger kan.

Ook dit plan kun je vinden je op de projectsite van de provincie.

Categorieën