AANTAL FIETSDODEN OOK IN 2023 SCHRIKBAREND HOOG

Verkeersdoden in 2023

60-km-autoweg-fiets-Fietsersbond-Foto-DigiDaan-690×366

Volgens cijfers van het CBS kwamen in 2023 270 fietsers om het leven in het verkeer, op een totaal van 684 verkeersdoden. Voor het vierde jaar op rij kwamen meer fietsers dan inzittenden van personenauto’s om in het verkeer. In totaal betreft meer dan de helft van de doden langzaam verkeer, en meer dan de helft was ouder dan 60 jaar. Bijna de helft van de dodelijke ongelukken gebeurt binnen de bebouwde kom.

Landelijke cijfers verkeersdoden in 2023

Begin april verschenen de (landelijke) CBS-cijfers over verkeersdoden in 2023. Net als de jaren ervoor zijn meer fietsers (39%) omgekomen dan automobilisten (28%). Veel media pikten al snel twee onderdelen uit de vele cijfertjes: 40% van de fietsers reed op een e-bike, en bijna de helft (44%) van de verkeersdoden was 70+. Suggestie: het zijn die ouderen op hun e-bikes. “Blame the victim” dus.

SWOV heeft de cijfers wat verder uitgesplitst. En dan zie je een ander patroon.

  • Alle langzaam verkeer telt veel slachtoffers: 10% van de verkeersdoden zijn voetgangers, en de kleine groep scootmobiel-rijders levert maar liefst 8% van alle verkeersdoden. Samen 57%, het dubbele van de automobilisten (28%).
  • Bijna de helft van de doden valt binnen de bebouwde kom, op 30 km/u wegen (11%) of 50 km/u wegen (29%). In totaal valt zelfs 62% op gemeentelijke wegen.
  • De meeste fietsers overleden na een botsing met een motorvoertuig. Maar zo’n 15-20 procent overlijdt door een eenzijdig ongeluk
  • Maar liefst 8% van het totaal betreft invaliden-voertuigen. Bij hen is zelfs meer dan de helft een eenzijdig ongeluk.
  • 10% van het totaal zijn voetgangers.

Wat kun je daaruit concluderen? En wat is eraan te doen?

  1. De meeste verkeersdoden betreffen langzaam verkeer binnen de stad.
    Een belangrijke maatregel is het instellen en handhaven van een maximumsnelheid van 30 km/u op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers. Dat maakt onze straten veiliger én leefbaarder. Een alternatief is meer scheiding van verkeersstromen.
  2. Enkelvoudige ongelukken ontstaan vooral door slecht ontworpen wegen. Bij aanleggen van wegen wordt véél te weinig rekening gehouden met langzaam verkeer. Denk aan de vele slecht-zichtbare fietspaaltjes en obstakels, en aan valgevaar door slecht wegdek en onmogelijke bochten.
    Daarom pleit de Fietsersbond voor meer investeringen in veilige fietsinfrastructuur en strengere handhaving om (dodelijke) ongevallen te voorkomen.
    De overheid wil dat ouderen langer/meer fietsen (project Doortrappen); de wegen moeten daar wel op worden aangepast!

Wat kun je zelf doen?

Wat betekent dit voor ons in gemeente Rhenen?

Voor onze gemeente hebben we geen ongeval-statistieken, maar er is wel een overzichtje van provincie Utrecht. Utrecht doet het wat beter dan andere provincies. Dat komt onder andere omdat er meer aandacht is voor langzaam verkeer.

Dat is ook waar wij als Fietsersbond Rhenen de nadruk op willen leggen:

  • Verlagen van de standaard maximumsnelheid binnen de bebouwde komt naar 30 km/u. Alleen waar het veilig kan (gescheiden verkeersstromen) is een hogere snelheid acceptabel.
  • Verminderen van eenzijdige ongevallen door minder obstakels en betere afwerking van (de randen van) wegen.
  • Scheiden van verkeersstromen waar te veel verkeer samenkomt of snelheidsverschillen te groot zijn.
  • Fietsveiliger omgeving van belangrijke plekken, zoals schoolzones.
  • Fietseducatie voor jong en oud.
  • Meer handhaving op plaatsen waar zwakkere verkeersdeelnemers in de knel komen door onveilig gedrag van anderen.

Categorieën